A folyamatban lévő járvány valószínűleg a turizmust és az utazást érintette a legsúlyosabban az iparágak közül, és nyilván itt van szükség a legtöbb időre a felépüléshez. Számos cég csökkenteni vagy felszámolni kényszerült tevékenységét, rengetegen veszítették el munkájukat és így bevételüket, és úgy általában, hatalmas veszteség érte a világgazdaságot.
Mindennek ellenére jó hír a reménykedők számára: látszik a fény az alagút végén. Az olyan országok, mint Sri Lanka is, egyre inkább feloldják az utazási tilalmakat és újrakezdési terveket állítanak össze. Lássuk tehát Sri Lanka legújabb utazási és idegenforgalmi ötleteit, kombinálva a Magyarok Sri Lankán Utazási Iroda világnézetével – hozzácseppentve egy kicsit a saját gondolatainkból is.
Egészségügyi korlátozások kontra szigorú beutazási szabályozás
Teljesen nyilvánvaló, hogy időbe telik majd, mire az emberek visszanyerik az utazásba vetett bizalmukat – bár mi bízunk benne, hogy sokak számára az utazás többet jelent kikapcsolódásnál, és bátran vállalják hamarosan az előírások betartásával járó „kényelmetlenségeket”. Ezzel együtt a legnagyobb gondot talán az jelenti, hogy az utazók egyre jobban – talán túlságosan is – tudatában vannak az egészségügyi kockázatoknak. Könnyen elbátortalaníthatja őket a végeláthatatlan, szigorú utazási korlátozás. Frusztráló lehet majd számukra, ha például több egészségügyi teszten kell keresztülmenni, vagy nyomkövető alkalmazást kell letölteni. Összefogásra van szükség, mindannyiunknak együtt kell működnie a szabványos protokollok kidolgozása során, ösztönözve az utazást, miközben mindig szem előtt kell tartani az utazók – és a helyiek – egészségét és biztonságát.
A belföldi turizmus egyre nagyobb teret hódít
A különféle úti célok közötti jelenleg a legélénkebb a belföldi utazási piac, ez világszerte megfigyelhető, Magyarországon és Sri Lankán is így van most. Egy friss (Sri Lankával kapcsolatos) jelentés kimutatta, hogy a belföldi utazások világszerte megduplázódtak, sőt, megháromszorozódtak a tavalyi évhez képest.
Annak ellenére, hogy számos országban újból megjelent a COVID-19, itt az országon belüli utazási korlátozások az első hullámhoz képest egyre enyhébbek voltak. Az ágazat fellendülésének kulcsa a belföldi turizmus. Ideális lehetőség a helyi (Sri Lanka-i) utazási irodák számára, hogy megtanulják és befogadják ezt a nyilvánvaló szegmenst is, és ne csak a nemzetközi turistákra fókuszáljanak. Ez most a mi szempontunkból irreleváns, de figyelemmel kell lenni rá.
Rövidebb foglalási idők – és még fontosabb a bizalom
Már korábban is, a turisztikai ipar valamennyi technológiai fejlődése és társadalmi hatása folytán a szervezési és foglalási idő az elmúlt évek során rohamosan csökkent és a járvány csak még rövidebbé tette. Elmúltak azok az idők, amikor az embernek hónapokra volt szüksége egy út megtervezéséhez.
A mai felgyorsult világban az utazók egyre inkább nem tudnak elég időt szánni az utazásukkal kapcsolatos döntésekre és tervezésre. Így az utazási irodák számára ez lehet az ideális lehetőség arra, hogy gyorsan bekapcsolódjanak a folyamatba, és ez csak nagyszerű ajánlatokkal, meglátásokkal, szakértelemmel és átgondolt marketingstratégiával lehet sikeres. Ezt mi már évek óta mondjuk és csináljuk is, a vállalkozásunk pontosan erre az alapra épült anno: levesszük a terhet az utazó válláról, hogy valóban – és tényleg – semmivel ne kelljen törődnie. Így ezt az időt fordíthatja másra: nagyon sokszor éppen arra, hogy lezárhassa folyamatban lévő ügyeit, hogy gond nélkül tudjon kikapcsolódni. Valljuk be, annyiféle új szabályozás tűnik fel nap mint nap; jelenleg az utazás szervezése nem egyszerű; sokan élnek majd a biztonságos „teljes csomag” megrendelésével. Az egyik legfontosabb, különösen egy ázsiai országban, hogy az utazó biztonságban érezze magát, tehát mindazt a szolgáltatást, amit nyújtunk, úgy kell végeznünk, hogy megrendelőink bizalommal tekintsenek ránk, és ez a bizalom természetesen kétirányú.
A Z generáció uralja majd az utazást?
A Z generáció – vagyis az ezredfordulón születettek – minél több helyre akar utazni, megtapasztalni a sokszínűséget és a helyi kultúrát. Izgalomra vágynak, nagyon várják a különféle pihentető és izgalmas szabadtéri tevékenységeket, akár egyedül, akár a barátaikkal vagy partnerükkel utazva, és sok mindenre nagyon nyitottak. Ám mivel számukra az egyik legfontosabb és legérzékenyebb tényező az ár, igyekeznek megtalálni a legjobb ajánlatokat, és ehhez felhasználják az internet adta millió lehetőséget, ami az ő saját, megszokott közegük. Éppen ezért egy utazási irodának nagyon fontos, hogy minden lehetséges felületen, fórumon ott legyen, mindenhol megtalálható legyen, tehát: lépést kell tartani online felületeken is. Jelen lenni – és folyamatosan jelen lenni – a facebook, az instagram, a youtube, a blogger, a google oldalain, releváns tartalommal. Így lehet a fiatalok látóterébe kerülni, mint lehetséges utazási opció.
Ám ez nem csak rájuk igaz. Hol van már az az idő, amikor papír alapon, levélben kommunikáltunk. Vagy akár csak telefonon. Egy olyan utazási irodánál, mint a miénk, ez kifejezetten fontos része a szolgáltatásnak. Ázsiában vagyunk és magyaroknak kínáljuk a szolgáltatásunkat. Elemi, hogy kontinenseken átnyúlva mindig, azonnal elérhetőek legyünk a legtöbb módon: telefon, viber, whatsapp, skype, messenger, chat, e-mail. És ez így is van: a nap 24 órájában fogadjuk a megkereséseket. Úgy véljük, a folyamatos kapcsolattartás elengedhetetlen egy ilyen bizalomra épülő szolgáltatásban.
Itt kell megemlíteni a mobil alkalmazásokat is, amire szintén érdemes egy kis időt szánni. A saját oldalunk statisztikái is azt mutatják, hogy a keresések cirka 70%-a mobilról indul, és egyre nagyobb az igény a weboldalas megjelenés mellett az applikációkra is. Az applikáció pontosan azt tudja tenni, amit mi; tehát csomagot készít a megadott adatok alapján.
Azért is született ez a cikk, mert mindezek most kerültek Sri Lanka látóterébe, azaz egyre inkább efelé fordítják a figyelmüket. Sok évig működött a „szájról-szájra” utazás, azaz a már itt járt utasok ajánlották mások számára az országot; a helyiek pedig szívesen fogadták őket, de nem strapálták magukat túlságosan annak érdekében, hogy utazókat szerezzenek. Most azonban mindenki számára eljött az idő, hogy tegyen azért, hogy a turizmus működjön, és jó minőségben, színvonalasan működjön.
Mi az, amire jelenleg koncentrál az ország a fentieken kívül:
Fenntartható turizmus: sok utazó aggódik a környezet miatt, és tenni akarnak érte; illetve úgy szeretnének utazni, hogy ha segíteni nem is tudnak, de legalább ne ártsanak. Egyre inkább fontos ez mindannyiunk számára, és sokan olyan szolgáltatást vásárolnak inkább, amely a fenntarthatóságot szolgálja. Sri Lanka alapvetően még természeti ország, és egyre nagyobb hangsúlyt fektet arra, hogy ez így is maradjon.
Wellness turizmus: Sri Lankát régóta a régió piacvezetőjeként tartják számon az orvosi és wellness turizmus területén, amely a gyógymódok hagyományos és modern keverékét kínálja.
A női utazók támogatása: a statisztikák szerint az utazásokról legtöbbször a nők döntenek, akkor is, ha nem egyedül, hanem társsal, családdal utaznak. Az utazási döntések csaknem 80% -át a nők hozzák meg a háztartásokban. Hajlamosak több időt tölteni utazásuk kutatásával és tervezésével, és jellemzően lényegesen többet költenek, mint a férfiak. Ez a pont azonban arról szól, hogy egyre több nő utazik egyedül, és Sri Lanka igyekszik ennek biztonságos alapjait megteremteni, ami viszont – járvány ide vagy oda – tényleg időszerű.
A 60 év feletti utazók fogadása: ugyanakkor Sri Lanka azt is látja, hogy a 60 év feletti utazók azok, akiknek félretett pénzük és idejük is van utazni, így kiemelt figyelmet fordít a biztonságos és kényelmes, tartalmas utazás megvalósítására.